Vi mistet tilkoblingen, vennligst vent mens vi forsøker å koble til på ny.
Rogalyd logo

DiZHarmony

Etablert/født: 2001
Virksom: 2001 -2003

Metal/rockeband fra Egersund.

Youtube
1 / 3

DiZharmony beskrev seg selv som poprockmetal, med en blanding av myk og hard musikk. Bandet fremhevet assosiasjoner til Metallica, Nickelback, Pantera og Linkin Park.

DiZharmony ga ut sitt første album «Abnormality» i 2002. Det ble spilt inn i Mansion Studio, og var selvfinansiert. Temaet i tekstene dreide seg om avvikende atferd. Tittelsporet handlet om prostituerte småunger som brukte narkotika. Andre låter tok for seg ting som abort, grådighet og fordommer. Etter planen skulle albumet hete «Two buildings collapsing», siden en av låtene tok for seg terrorangrepet 11. september 2001. Men en plateforretning på Kvadrat ville ikke ta inn en plate med det navnet. «Abnormality» toppet salgslistene i Egersund-musikkforretningen Amadeus.

DiZharmony fikk suksess på den lokale konsertscenen, med gode kritikker i pressen. Senere i 2002 gikk egersundbandet på nytt i Mansion Studio i Hillevåg, med Håkon Landmark som produsent. Arbeidstittelen var «Alcoholic Extremity», men det endelige navnet ble «Absence Of Sanity». DiZharmony utviklet seg musikalsk med elementer fra nu metal, grunge og diverse andre sjangere. Det var imidlertid klart at medlemmene hadde noe forskjellig smak.

Selv om Helldorado vant ZOOM-konkurransen i 2002, fremhevet juryen metallbandet DiZharmony sin imponerende innsats.

DiZharmony laget en video til låten «Two Buildings», men ble oppløst før den var ferdig redigert i 2003.Fire av de fem medlemmene gikk videre til bandet K[nine].

Besetning:
Jonas Hovland – vokal
Ken Ove Johansen – bass
Espen «Evil Kenivel» Håland – trommer
Magnus Løining – gitar
Joakim Kyrø – gitar