Vi mistet tilkoblingen, vennligst vent mens vi forsøker å koble til på ny.
Rogalyd logo

Ordrenekt

Etablert/født: 2001

Stavangerbandet Ordrenekt startet opp i 2001 som hardcore punk, men ble forandret med ny gitarist i 2002, som gav sangene mer metal preg.

Youtube
1 / 7

Ordrenekt startet opp i 2001 som et punkband med tre medlemmer. Det var rask og sint musikk med antikrigstekster på norsk. Bandkompisene hadde utspring fra Vaulen og Kristianlyst skole. De var inspirert av 80-talls hardcore som Svart Framtid, Siste Dagers Helvete, Bannlyst og Betong Hysteria.

Bandets første utgivelse var ep-en «Rød himmel, rød jord» som kom i 2002. Den ble først trykket opp i 300 eksemplarer. Det skulle i utgangspunktet bli med det, inntil Ordrenekt ble kontaktet av det amerikanske plateselskapet Gen Rudio. På grunn av at ep-en hadde blitt et kultfenomen i USA, ba de om å få gi den ut sammen med bandets første fullengder. Selskapet gikk imidlertid konkurs, men albumet ble utgitt av Hardcore Holocaust.

Det ble i første omgang trykket 1000 eksemplarer på vinyl, og deretter CD-er med bonusspor.

Ordrenekts fullengderdebut «Guddommelig incest» ble spilt inn i Mansion Studio. De satiriske tekstene handlet om krig, elendighet og urettferdighet. Tittellåten handlet om all vold som hadde blitt utført i Guds navn. Her hadde musikken også et hardere preg, med elementer fra thrash metal.

Ordrenekt spilte support for Dead Kennedys på Folken 15. mai 2003.

Etter en tids avbrekk hadde Ordrenekt en gjenforening i 2007.

Medlemmer:

Slaktare (Sindre Jensen) – bass

Beastman (Lillebjørn Nygaard) – trommer

Møllen – gitar

Kukor McPikk (Andreas Johansen) – gitar

Tom Gang (Thomas Eiene) – vokal