Richard Hoel (1940-2015)
Richard Attree Winder Hoel spilte trommer i legendariske stavangerband som Starlight, Johnny Band og Starfighters.Han var også vokalist i flere danseorkestre.
Richards familie flyttet til Finnmark da han var åtte år gammel. Der lærte en klassekamerat ham å spille trommer.
I 1954 kom Richard tilbake til Stavanger. Han lurte seg ut på Hinna-dansene for å se hvordan orkesteret spilte. Da han begynte på St. Svithun gymnas, kom han i kontakt med andre musikkinteresserte og var med på å starte gruppen Crazy Rhythm Boys. Bandet spilte rundt i distriktet, og høydepunktet var folkefesten i Bjergsted. De var egentlig for unge til å spille der, men fikk dispensasjon og tilsyn av Richards far.
Senere gikk han over til M.J.M. Band og Starlight. I 1964 ble han headhuntet av Johnny Band, og det var da karrieren tok av for alvor. Guttene øvde hver mandag og spilte gjerne fra onsdag til søndag. Første mai, 17. mai, Nordsjømessen og pressefesten var de største arrangementene, men bandet spilte også til dans rundt i hele distriktet. Om somrene turnerte de på Sørlandet. I 1965, under en konsert på Park Hotel i Sandefjord, fikk Johnny Band i oppdrag av Odd Grythe å spille direkte på NRK. Blant annet skulle Åse Kleveland være med på sendingen. Under generalprøven til forestillingen spilte de «Ola var fra Sandefjord» for første gang. Grythe mente dette kom til å bli en stor landeplage, noe han fikk helt rett i.
Johnny Band-perioden tok slutt i 1970. Deretter spilte han i bandene Starfighters, Bjørn Helges danseband og Yngwars (da som vokalist), før han la trommestikkene på hyllen i 2010. Da Team Klemetsen spilte på Alstor, var Richard en populær gjesteartist.
I 2014 ga Richard Hoel ut en egen slagerparade med seg selv som vokalist. Han døde året etter.
Verdt å sjekke ut
Kilder
Artikkel fra Stavanger Aftenblad 2.mai 2014
