Vi mistet tilkoblingen, vennligst vent mens vi forsøker å koble til på ny.
Rogalyd logo

Lasse Myrvold (1953-2006)

Etablert/født: 1953

Lasse Mustafa Myrvold var en musiker, oppvokst i Stavanger, men først og fremst kjent som en del av musikkmiljøet i Bergen. Han er best kjent fra New Wave-legendene The Aller Værste!

SpotifyYoutube
1 / 12

Lasse Myrvold flyttet til Bergen fra Stavanger i 1974, og ble der livet ut.

Myrvold spilte i band som Jonny Banan, The Aller Værste!, The Beste og Kong Klang. Han sto også bak prosjekter som Stilleben, The Willkoks Talk og Göbbels a-go-go, samt filmmusikken til Trond Kvists filmer «Junkies» og «Velkommen hjem». Han deltok også på broren Påls soloalbum «Krokodilletårer». Under oppholdet i Stavanger var han involvert i bandene Seven Up og IAQUE, samt i en kort periode formann i det nystartede interesseorganet «Møljerock». Søsteren, kunstner Pia Myrvold, har hatt musikalske prosjekter som Chameleon Cirkus og Metropolitan Pieces.

Myrvold var i motsetning til det meste av pønkmiljøet ikke selvlært, men hadde klassisk skolering. Dette fikk Kringkastingsorkesteret merke da The Aller Værste! skulle opptre på Spellemannprisutdelingen i 1981: Myrvold hadde skrevet et orkesterarrangement for sangen som var så komplisert at flere av orkestermedlemmene kom ut av det.

Myrvold holdt et imponerende aktivitetsnivå frem til midten av 80-tallet, men samtidig som nyveiv-bølgen tok slutt og det ble vanskeligere å få gjennomført prosjekter, fikk Myrvold personlige problemer og ble mindre produktiv. Hans eneste fullengdes album på nittitallet kom med gruppen Kong Klang.

I 2005 fikk han påvist uhelbredelig prostatakreft, og han døde 3. september året etter. Noen dager senere ble hyllestplaten «Dans til musikken» utgitt, med bidrag fra flere kjente norske artister og underholdere, deriblant flere fra Rogaland. Myrvold bidro selv på platen med bandet Kong Klang. En annen hyllestplate, bestående av den gang ukjente bergensmusikere som John Olav Nilsen, Lars Vaular, Sturle Kvilekval og Robert Eidevik, ble planlagt, men ble aldri realisert.

I 2006 holdt Kong Klang konserter med besetningen Dragseth, Stangebye og Terje Paulsen. Myrvold sluttet å spille konserter etter at det ble klart at han var syk, og valgte å prioritere studioarbeid med plateprosjektet «Gøbbels A-Go-Go 13» sammen med Kristian Stangebye. Denne er ifølge Myrvold basert på en oktav på tretten toner.