Mods-Revansj!
Stavangerlegendene Mods sitt debutalbum «Revansj!» ble en umiddelbar favoritt, først hjemme i Rogaland og etter hvert over hele Norge.
Vokalist Morten Abel Knutsen, gitaristene Runar Bjaalid og Kurt Øyvind Olsen, bassist Torkild Viig, keyboardist Helge Hummervoll og trommeslager Leif Arne Bergvin Nilsen utgjorde originalbesetningen da Stavanger-rockerne i Mods ga ut sitt første album. Med låter som «Tore Tang», «Bare i nått», «Revansj», «Meg må du hilsa på» og «Me to går alltid aleina» ble dette en klassisk utgivelse.
Med sin debut fulgte Mods i fotsporene til Stavangerensemblet og Asfalt, men med en mer ungdommelig og naiv nerve.
De fleste låtene, bortsett fra tittelsporet «Revansj», var uferdige da platen ble spilt inn. Morten Abel komponerte dem samtidig som han sang, noe som var en både fantastisk, positiv og irriterende prosess på én gang.
«Revansj!» ble spilt inn i Staccato Studio med teknikerne Ola Selvær og Bjørn Eie. Mods fikk også hjelp av gjestemusikere som Geir Samsonsen (gitar på «Tore Tang» og «Me to går alltid aleina»), Reidar Larsen (piano på «Bli med oss» og «Me to går alltid aleina») og Sverre Kvam (munnspill og kor på «Tore Tang»). Skjalg Omdal var fotograf for coverbildene.
«Revansj!» lå 11 uker på VG-lista, oppnådde en 16.-plass som beste plassering og solgte i underkant av 17 000 eksemplarer.
Verdt å sjekke ut
Kilder
Den beste musikken fra Rogaland på 1980-tallet
Albumfoto: Skjalg Omdal
